Nieuws

Team Streuer verdubbelt voorsprong tijdens IDM race in Schleiz

02/08/2016

Afgelopen weekend werd de 4e ronde van het Duitse kampioenschap verreden op het circuit van Schleiz. Voor team Streuer geen onbekend terrein, want in het verleden is hier al een aantal keren gereden. Het circuit heeft een erg mooie layout, het is erg technisch, er zitten een paar super snelle stukken in, het heeft behoorlijke hoogteverschillen en voor een stratencircuit is het een brede baan. Kortom een geweldig circuit. Wat ook zeker een pluspunt is, is het publiek dat in grote aantallen aanwezig is. De zijspanklasse is hier naar alle waarschijnlijkheid de meest populaire klasse en dat laat het publiek ook weten en horen.

Team Streuer kwam met een voorsprong van 13 punten in de tussenstand naar Schleiz. We hadden ons als doel gesteld om dit weekend deze voorsprong verder uit te breiden.  

Vrijdag : Vrije training.
Er stonden maar liefst 3 vrije trainingen van elk een half uur op het programma en die konden mooi gebruikt worden om het span goed af te stellen. Helaas kwam daar bij ons niks van terecht, want vlak voor de eerste sessie kwamen we erachter dat een zeer belangrijke gedeelte van de voorwielophanging (van binnenuit) doorgeroest was. Aangezien dit zeer ongebruikelijk is had niemand dit onderdeel op reserve bij zich. Snel werd er naar een oplossing gezocht en uiteindelijk gevonden. Team Kretzer, die dit jaar niet rijdt, meldde ons dat we die van hun konden gebruiken. Hiervoor moest er echter wel even een kleine 650 km gereden worden. Team Streuer heeft dus geen gebruik kunnen maken van de vrije trainingen.

Zaterdag : Kwalificaties.
Door het missen van de vrije trainingen hadden we natuurlijk een achterstand op de rest van het veld. Er werd vooraf afgesproken om de eerste rondes wat rustig op te bouwen om het circuit te leren kennen. Het tempo ging hierna geleidelijk omhoog. We kwamen echter niet verder dan de 4e tijd. De rondetijden die we in het verleden behaald hebben werden dit keer niet behaald. Dit was even flink balen. Het verschil met team Schlosser op de voorlopige pole was maar liefst 3 seconden. Ook het verschil met team Sattler op de tweede plaats en team Roscher op de derde plaats was erg groot.

Er werd besloten om de setting aan te passen. Er moest wat gebeuren dat was wel duidelijk. Bennie en Geert stonden vooraan om als één van de eersten de baan op te mogen voor de 2e en beslissende kwalificatie. Al snel werd de tijd van de ochtend benaderd. De nieuwe setting bleek dus zijn uitwerking te hebben. Halverwege de sessie stuurde Bennie de pitstraat in voor een nieuwe achterband. Snel gingen ze weer de baan op, voor een snellere ronde tijd. Deze werd al direct in de 2e ronde genoteerd, maar dit was nog steeds niet voldoende om de startpositie te verbeteren. Hoe Bennie ook pushte een echte snelle ronde werd niet neergezet. Dit betekende dat we dus vanaf de 4e plaats moesten starten voor onze race op de zondag. Hier waren we absoluut niet tevreden mee, maar het was niet anders.

Zondag : Race.
Om half 9 's morgens hadden we een warm-up training van 10 minuten. Ondanks dat we met gebruikte banden reden waren de tijden redelijk te noemen. Hopelijk zou het droog blijven, want de verwachting was dat we dan de beste prestatie zouden neerzetten. Er werd echter wel regen later op de dag voorspeld.

Ondanks donkere wolken bleef het droog, totdat de zijspannen aan de beurt waren. Alle teams waren tijdens de verkenningsronde op slicks vertrokken. Halverwege deze ronde gingen de hemelsluizen open en binnen enkele seconden veranderde de baan in een rivier. De teams werden de pits ingeleid voor een bandenwissel, want het was wel duidelijk dat het een wet-race zou worden. Nadat alle teams de wielen gewisseld hadden met regenbanden werd er nog even gewacht tot de baan enigszins veilig te berijden was. De race werd ingekort van 16 naar 12 ronden en er werden 2 opwarmrondes verreden om aan de nieuwe omstandigheden te wennen.

De start van team Streuer was goed en direct werd team Roscher voorbij gestoken. Halverwege de eerste ronde nam team Sattler de 1e plaats over van team Schlosser en liep in de eerste ronde al haast 4 seconden bij hem weg. Bennie en Geert probeerden zo goed als het ging in het achterwiel van Schlosser te blijven en te wachten wanneer er zich een kans was om hem van de 2e plaats te verdrijven. Bij het ingaan van de 3e ronde zette Bennie de aanval in op het start-finish-gedeelte. Deze aanval lukte en zo kwam team Streuer op P2. Bennie probeerde direct bij Schlosser weg te rijden, maar dat zat er niet in. Het verschil bleef de resterende rondes zo rond de 1 á 2 seconden. In de 9e ronde leek het of Schlosser weer de snelheid had gevonden, want hij liep ineens in op team Streuer. Dit werd door de pitcrew direct doorgegeven waarna Bennie het tempo weer iets opvoerde. Dat zorgde ervoor dat de voorsprong weer groter werd, waarna de Zwitser zich gewonnen gaf. We finishten met 4 seconden voorsprong op de 2e plaats.

Door deze 2e plaats met bijbehorende 20 punten zijn we 12 punten uitgelopen op team Roscher, die pas als 9e over de streep kwam. Onze voorsprong bedraagt nu 25 punten en dit geeft een goede uitgangspositie voor het kampioenschap. Er staan nog 3 IDM-races op de kalender. Over 2 weken worden er 2 IDM-races verreden op ons eigen TT- circuit in Assen. Er bestaat een mogelijkheid dat we daar het Duits kampioenschap kunnen binnenhalen.

Maar voor het zover is staat komend weekend de belangrijkste race van het jaar op ons progamma. Dan wordt namelijk de Nederlandse ronde voor het Wereld Kampioenschap verreden op het TT-circuit van Assen, tijdens de Gamma Racing Day.